ارتباط مقدار تستوسترون و oestrogen درمردان با بیماری قلبی ومقاومت به انسولین

 12 مارس 2015- هورمونهای جنسی تستوسترون و oestrogenمی توانند بر احتمال ابتلا مردان به بیماری قلبی و دیابت  نوع 2 تأثیر گذارند.

نتایج این  تحقیق در نشست علمی انجمن غدد درون ریز در سن دیگو ارائه شد، این یافته ها نشان می دهد  مقادیر بالای تستوسترون احتمال ابتلا مردان به بیماری  قلبی  را افزایش می دهد.

کاهش سطح هورمون oestrogenخطر ابتلا به مقاومت به انسولین، افزایش قند خون ناشتا و تجمع چربی در ماهیچه ها را افزایش داده و در نتیجه خطر ابتلا به  دیابت نوع  2 را افزایش می دهد.

بیماری قلبی یکی از شایع ترین عوارض دیابت است و موجب مرگ 80 درصد از افراد  مبتلا  به دیابت می شود. بالا بودن مقدار قند خون می تواند منجر به تخریب عروق خونی شده و سبب بروز اختلال  در جریان خون شود.

 در این تحقیق دانشمندان اطلاعات مربوط به 400 مرد سالم  20 تا 50 ساله  را بررسی  کردند. آنها  دریافتند که هر چه مقدار تستوسترون در خون این افراد بالاتر باشد موجب کاهش بیشتر مقدار لیپوپروتئین  با دانستیه ی بالا یعنی  HDL(کلسترول خوب) می شود. این نوع کلسترول سبب  زدوده شدن کلسترول بد از درون سرخرگها می شود.

 علاوه بر این در مردانی که  مقدار oestrogenآنها پایین تر از دیگران است مقدار قندخون ناشتا بالاتر است  و خطر ابتلا به مقاومت به انسولین در این افراد بیشتر است در این افراد مقدار چربی موجود در عضلات بیشتر است و این عاملی است که آنها را درمعرض خطر بیشتر برای ابتلا به  دیابت نوع 2 قرار می دهد. از آنجائیکه  دیابت خطر بیماری قلبی را افزایش می دهد کاهش  مقدار  oestrogenبطور غیر مستقیم سبب  افزایش  خطر ابتلا به بیماری  قلبی می شود.

  دکتر Elaine Yuمدیر این تحقیقات می گوید: این مشاهدات می تواند به توضیح علت افزایش  خطر ابتلا مردان به بیماریهای قلبی عروقی کمک کند. نه تستوسترون ونه oestrogenبا افزایش مقدار LDLمرتبط نیستند، بنظر می رسد  این فاکتور شایع  خطر بیماری  قلبی با هورمونهای  جنسی در ارتباط نمی باشد.

منبع:

 www.diabetes.co.uk/news/2015/mar/heart-disease-and-insulin-resistance-in-men-linked-to-testosterone-and-oestrogen-levels-91619912.html